Martin Beiring
Tandläkare - Klinikchef – GöteborgMartin Beiring har varit tandläkare i 18 år, av den tiden har han bedrivit egen verksamhet i 14 år. Med åren blev det mer och mer administrativt arbete. Men 2016 fick han ett erbjudande av Aqua Dental som han inte kunde motstå.
– Efter att ha byggt bolag inom tandvården två gånger kände jag att jag kommit till en gräns då jag inte kunde utvecklas mer på egen hand. Även om jag långsamt kunde fortsätta växa vidare kände jag behov av en nytändning. Eftersom jag en gång i tiden var med och grundade Aqua Dental, som jag sedan sålde, har jag haft en dialog med dem och kände att deras vision, som jag fått vara med och påverka, stämde överens med mitt eget synsätt om hur modern tandvård ska bedrivas, säger Martin Beiring.
Genom att sälja verksamheten till Aqua Dental har Martin fått tid att göra det han tycker är roligast – att arbeta kliniskt med kirurgi och implantatprotetik. Nu får han fortsätta bedriva tandvård och vara en del i ett större sammanhang. Att bli en del av en större organisation har gjort att Martin kan jobba lika mycket som innan men att han nu får fokusera på sin passion.
– Jag sålde mitt livsverk, det var ett svårt beslut, men resultatet blev fantastiskt. Jag får arbeta mer som tandläkare och träffa intressantare patienter.
Martin ville vara en del av något större, kunna rekrytera duktiga specialister och samtidigt arbeta med större och mer komplicerade fall. Att Aqua Dental dessutom delade hans syn på tandvården och hade samma målsättning gjorde valet att sälja den egna verksamheten enkelt.
– Jag har inte haft så här mycket energi att lägga på tandvården på många år. Jag har fått en nytändning av att ha så många erfarna specialister omkring mig. Det är stimulerande att jobba med så duktig personal.
Det Martin brinner mest för är kirurgi och implantatprotetik. Han kan nu, under Aqua Dentals paraply, arbeta mer nischat med det han gör allra bäst. Samtidigt får han hjälp med tillväxten, marknadsföringen, inköp, personalfrågor, bokföring och att se till att tidsböckerna är fulla.
– Jag har under åren fått många erbjudanden om att sälja min verksamhet, men med det driv och den vision som Aqua Dental har, kändes de som ett självklart val. Förutom det faktum att vi har samma synsätt på hur tandvård ska bedrivas så blev jag imponerad av deras drivkraft och framgångsrecept. Att kunna vända en tråkig trend till att bli den snabbast växande tandvårdskedjan de senaste åren är imponerande, säger Martin.